Fietstocht Wikinger und Wattenmeer, dag 10

25 augustus 2022 - Ribe, Denemarken

Vandaag een mooie fietstocht van ongeveer 30 km. We starten bij de camperplek en slaan linksaf. We fietsen de route tegen de richting in. De eerste op de kaart is Vester Vedsted. Een gehucht zoals veel hier. Halverweg komen we echt mooie beelden tegen in een aprt stukje. Er is ook een potvis uit steen. Daar wordt in gewoond? Ramen en deuren zeggen van wel. Echt heel grappig. We fietsen verder richting Waddenzee informatiecentrum. Daar staan ook de tractoren klaar met hun open "bussen".  Daarover zo meer. Hier mag je blijkbaar ook overnachten met de camper. Mooie plek! Geen voorzieningen. Het bezoekerscentrum hebben we niet gedaan. Wie weet ooit een andere keer.

Fietsen verder door een gehucht met ook daar een prachtige witte kerk. Eens opzoeken waarom de kerken wit zijn.  Aan het eind van het pad gaan we de dijk over en zien dan een prachtig waddengebied. Het is eb. Veel scholieren krijgen daar les zien we. Het is echt zo mooi. Net als bij ons het Waddengebied natuurlijk. Natuurlijk wat foto's gemaakt. Ook van de schapen. We stappen weer op en gaan verder. Langs de dijk aan de binnen kant. Even verderop weer een dijkopgang naar de Wadden. Ook hier kijken we even rond. De toeristenbussen naar Mondo komen ons voorbij. Zij rijden over de enige berijdbare weg naar het eiland Mondo. Deze weg kan je alleen rijden bij eb. Heel bijzonder.  Deze bussen rijden als een soort excursie. Ook kwamen er wel auto's van het eiland af. zelfs een auto met paardentrailer. Wij zijn niet naar het eiland gegaan.

We fietsen langs een prachtig natuurgebied. Her en der staan heel kleine huisjes. Vermoedelijk soort zomerhuisjes.

Dan komen we aan bij de Kammerslusen. Deze sluis behoedt sinds 1912 Ribe voor overstromingen. Echt leuk om dit te zien. Zeker toen er een roeibootje met 2 mannen de sluis in wilden varen. Dat ging niet erg gemakkelijk. Bootje alle kanten op. Man moest steeds de sluisdeur vasthouden en het bootje van de kant af duwen. Leedvermaak heet dit?

Ook maar geluncht bij het restaurant daar. We bestelden een Kipsandwich. We kregen een soort klein stokbroodje met heerlijke kip en van alles erop, maar ook friet. Was weer veel te veel. Wel heel erg lekker. Prijs viel ons mee, 125 DKK per sandwich.  Vanavond dus maar simpel een broodje eten in de camper.

Rustig verder fietsen. Hebben we wind tegen. Pfffff, kwam geen eind aan die weg. Ribe zagen we al, maar moesten met die route zeker nog 8 km fietsen. De huizen zijn hier bijna allemaal laagbouw. Soort bungalows. Behalve de echt oude huizen, die hebben een soort herenhuis status.

We kwamen aan de andere kant van Ribe uit, precies bij Lidl. Gelijk wat boodschappen gedaan. prijzen zijn iets hoger, maar valt ons mee. Het stadje zijn we niet meer in geweest, waren moe en het was echt warm. Morgen eens bekijken. tenzij het regent en onweert, zoals de voorspellingen aangeven. Dan wordt het een dag camperhangen. Ribe wil ik wel echt bezoeken, schijnt echt mooi te zijn.

Zoals men wel kan lezen zijn wij geen kilometer vreters, maar slowcamperaars. We hebben een doel, maar dat is geen must. Wij genieten al gewoon van wat we meemaken en zien. Komen we gewoon volgend jaar terug. Lijkt mij heel leuk om dan zeker 2 maanden te gaan of zo. Zweden willen we ook graag bezoeken.

Het is nu donker buiten, de temperatuur is nu prima. Ik zou trouwens zo in Denemarken kunnen wonen.